Foreningen | AB Seniorbo 2970

AB Seniorbo 2970

Foreningen

FORENINGENS HISTORIE

I slutningen af 1980’erne blev reglerne for opførelse af andelsboliger ændret, så også private fik mulighed for, inden for givne økonomiske og størrelsesmæssige rammer, at opføre og drive boligforeninger med et mindre tilskud fra kommune/stat.

Foreningen Ældresagen afholdt i disse år møder for at oplyse om de nye muligheder. Det fik flere ildsjæle fra Hørsholm til at stifte foreningen ”Fællesbyg”, med det formål at erhverve en grund og bygge et antal andelsboliger.

Man forhandlede med kommunen om køb af grund og den 5. maj 1992 registreredes andelsforeningen. Under ledelse af arkitekt og daværende formand Karla Hansen blev der projekteret og bygget de 30 huse samt fælleshuset, som stod færdige i slutningen af 1995, hvor indflytningen begyndte, mens anlægs- og gartnerarbejdet stadig var i gang.

Allerede i projekteringsperioden afholdtes månedlige fællesmøder, hvor medlemmerne var med til at sætte præg på byggeriet, og i nogen grad påvirke indretningen af deres eget hus.

Foreningens intention var fra første færd at bygge nogle huse, der var velindrettede for ældre mennesker, og kunne danne ramme om et økonomisk og praktisk fællesskab, der gjorde det muligt at forblive i egen bolig længst muligt. Ideen var, at beboerne efter bedste evne skulle assistere med en hjælpende hånd, hvor det var nødvendigt, dog ikke på området personlig pleje og daglig madlavning.

Beboerne var ligeledes enige om at skabe et fredeligt sted, hvor børn og børnebørn var velkomne, men hvor det ikke var tilladt børn og unge at bo fast. Der fastsattes derfor et alderskriterium for købere til husene på fra 55 til 65 år.

Fællesmøderne eller beboermøderne fra byggeperioden blev videreført efter byggeriets afslutning, i de første mange år stadig med et månedligt interval. I de senere år, hvor problemer og opgaver er mindsket, afholdes beboermøder 3-4 gange om året. Mødernes indhold er orientering om foreningsforhold fra bestyrelsen og udvalgene samt eventuelle forslag fra medlemmerne.

På beboermøderne kan der principielt ikke tages økonomiske beslutninger, der strider mod budgettet.

Foreningen er selvadministrerende. Bestyrelsen forestår økonomien, dvs. udarbejder løbende bogføring, årsregnskaber og budgetter samt de løbende opgaver over for myndigheder og medlemmer.

Bestyrelsen består af fem medlemmer, der vælges for to år ad gangen. Blandt de fem medlemmer vælges en formand, som skal godkendes af medlemmerne på generalforsamlingen.

I forbindelse med en generel opdatering af vedtægterne i 2012 blev foreningens navn ændret til Seniorbo 2970.

Sådan så Mariehøj Alle ud i 1954. Er det mon frugttræer?